Tuesday, February 18, 2020

KERETA ATAU RUMAH DULU???


 BELI RUMAH DULU, JANGAN BELI KERETA DULU! KENAPA??



Terutama sekali kepada anak muda, fresh graduate… Rata-rata tidak mengetahui apa itu aset dan liabiliti.. Rumah atau kereta dulu yang penting? Fakta Menarik ini kami kongsikan berdasarkan pembacaan dan rujukan-rujukan dari penasihat kewangan iaitu Dr Azizul.

Untuk membeli rumah, pihak bank akan kira kelayakan pinjaman/loan terlebih dahulu. Sama ada untuk pinjaman LPPSA/ kerajaan atau pinjaman bank/swasta, masing-masing akan mengira kelayakan dan mengambil kira semua komitmen luar seperti kereta, rumah sewa, motor , pinjaman ptptn dan sebagainya. Untuk beli rumah atau bina rumah, bagi megelakkan peratus kelayakan rendah:-

1. JANGAN Beli Kereta DULU.

Hutang kereta akan menelan peratus gaji kita. Jika gaji basic dibawah RM2000.00, anggaran bayaran bulanan kereta rm800-rm900, berbaki lagi dalam rm1200-rm1100. Ini belum termasuk lagi dengan makan,minum keperluan asas yang lain dan juga maintenance, serta minyak kereta. Bagi yang kerja di negeri yang ada tol, makin bertambah tanggungan.. Rasa-rasa cukup x untuk kehidupan seharian dengan jumlah tersebut?

Layakkah untuk membeli rumah? Rumah merupakan salah satu Keperluan asas kita (shelter). Terutama kepada fresh graduate, rancanglah sebaik mungkin kewangan kita, ukur baju dibadan sendiri. Kumpul dahulu duit untuk deposit rumah, andai beruntung dapat beli rumah tanpa deposit. Kalu nak beli rumah, belilah kereta secondhand yang masih elok dan bayar tunai tanpa hutang/ byrn bulanan.

2. Beli kereta akan menyebabkan peluang beli rumah menjadi KECIL.

Komitmen hutang kereta yang tinggi akan menyebabkan peratus gaji menjadi kecil. Kelayakan loan akan menjadi kecil atau paling teruk lagi, tiada kelayakan untuk buat pinjaman langsung.

Untuk kelayakan dapat buat pinjaman, perlu melangsaikan hutang kereta terlebih dahulu. Untuk beli rumah perlukan kesedaran yang tinggi akan keperluan asas kita yang satu ini. Rata-rata pekerja swasta atau kerajaan ambil mudah akan perkara ini. Yang berduit masih lagi menyewa rumah. Dan pekerja kerajaan pula menunggu duit pencen, baru nak buat rumah. Idea ni salah sama sekali bagi pandangan saya yang menulis artikel ini kerana, apabila sudah pencen, tiada lagi kemudahan pinjaman LPPSA (Lembaga Pembiayaan Perumahan Sektor Awam) . Untuk memohon pinjaman ini, selewat-lewatnya 6 bulan sebelum tempoh pencen. Kalu yang nak pencen awal tu macam mana? Dan untuk membuat pinjaman perumahan dengan pihak BANK, JANGAN X ADE LANGSUNG KOMITMEN LUAR kerana dengan rekod bayaran bulanan yang ada andai kita ada komitmen luar itu akan menambahkan nilai atau keyakinan pihak bank untuk meluluskan pinjaman kita kerana pihak mereka akan yakin kita ini seorang yang boleh bayar hutang pada waktu yang ditetapkan.

3. Kereta itu boleh menjadi liabiliti dan rumah itu boleh menjadi aset.

Membuat pinjaman kereta boleh mengurangkan duit simpanan atau gaji kita (tolakan /bayaran bulanan). Liabiliti dikira hutang/komitmen luar oleh pihak bank. Dan pada awalnya, rumah itu merupakan liability, tetapi kalu jadikan rumah tersebut sebagai rumah sewa, bank akan menganggap hutang rumah sebagai salah satu income tambahan dengan syarat ade surat perjanjian sewa dan bayaran bulanan dimasukkan ke dalam akaun bank, bukan bayaran ditangan. Jika kelayakan masih rendah, beli rumah ikut kemampuan dahulu, jangan menunggu dan terus menunggu. Cari rumah dikawasan berdekatan dengan institusi-institusi pengajian yang akan mendapat sambutan ramai oleh pelajar-pelajar untuk menyewa. Bila bank tengok income rumah sewa, kelayakan untuk buat pinjaman makin meningkat. Nak seribu daya, xnak seribu dalih!

4. Jangan Bagi orang pinjam nama kita untuk buat apa-apa bayaran

Ini kerana, pihak bank akan menyemak semua proses belian juga bayaran yang kita buat. Mengikut polisi sekarang, semua diambil kira. Kalu kita rasa kita lulus nak buat pinjaman, tetapi apabila pihak bank keluarkan kenyataan, kita tidak layak sama sekali untuk membuat pinjaman tersebut , mungkin , kerana kes-kes macam ini. Orang lain membuat bayaran atau belian apa-apa atas nama kita. Tapi jangan berkira sangat ya dengan adik-beradik terutama sekali mak ayah, kalu diorang nak ape-ape, belikan aje kerana, mereka semua boleh mendatangkan rezki yang kita x sangka-sangka dengan menolong mereka. Berkat orang kata. Konsep keberkatan itu satu asas kepada permulaan yang baik kepada kehidupan yang selesa.

5. Harga hartanah makin meningkat dari tahun ke tahun.

Seeloknya, rancang kewangan untuk beli rumah, kerana harga tanah makin menaik. Kenapa tanah? Kalu x ade tanah, nak bina rumah kat mana kn. Kalu rumah kondominium atau flat tu? Tapak dia atas tanah juga .. Tanpa tanah, impian bina rumah atau beli rumah adalah sia-sia. Barang-barang mentah untuk bina rumah juga semakin menaik. Oleh itu, seeloknya cari tanah dulu kalu x mmpu bina rumah lagi. Ada duit boleh bina rumah. Dan kalu nak buat pinjaman beli tanah je dulu, hanya pihak pekerja kerajaan boleh menikmati kemudahan ini, iaitu pinjaman jenis 4 (Pembelian Tanah Bagi Tujuan Pembinaan Rumah Kediaman) ke Pinjaman jenis 2 (Pembinaan Rumah Di Atas Tanah Sendiri) Untuk maklumat lanjut berkenaan pinjaman LPPSA boleh rujuk di link ini https://rdchousemanagement.blogspot.com/2020/02/pinjaman-lppsa.html .

Untuk Pinjaman bagi beli rumah sahaja, tersangat rumit. Hanya certain Bank sahaja yang menyediakan khidmat tersebut..
.
layari laman web kami, rumahidaman.com.my/rdcgroupproperties

Itu sahaja perkongsian kami harini,

RDC Group Properties

Feb 18,2020.

Amira & Aina

Penafian: Perkongsian ini ditulis dengan merujuk beberapa buah artikel dan dari pandangan peribadi serta ilmu yang ada sepanjang bergiat dalam bidang hartanah ini. Ia tidak melibatkan mana-mana pihak. Andai berguna amalkan, dan boleh menjadi rujukan untuk semua, andai tiada kegunaan, boleh abaikan.. sekian Terima Kasih.

No comments:

Post a Comment