Tuesday, June 16, 2020

๐Ÿ’˜PERKONGSIAN 'STEP BY STEP GUIDE' BELI ATAU BINA RUMAH DARI RDC GROUP PROPERTIES.

๐Ÿ‘‰ Nak bina rumah impian ada langkah langkah spesifiknya tau!!! kalau rasa confuse sila call RDC GROUP PROPERTIES, kami ada sediakan panduan....Jangan malas membaca untuk tambahkan ilmu pengetahuan, ilmu yang semua individu perlu ambil tahu sebelum bina rumah๐Ÿ˜‰
.
๐Ÿ‘‰LANGKAH 1
TENTUKAN KEWANGAN ANDA.
kena muhasabah diri akan apa yang mampu anda miliki berdasarkan kelayakan anda.. Senaraikan semua jumlah pendapatan, simpanan komitmen dengan bank, pelaburan, cukai pendapatan dan sebagainya.
.
LANGKAH 2
๐Ÿ‘‰PILIH REKABENTUK ANDA MINAT
Bila dah ada rekabentuk yang anda minat..sangatlah penting untuk anda cari kontraktor yang mempunyai rekod baik dan berpegalaman.
Kenapa perlu kontraktor yang mempunyai rekod baik...kerana kontraktor yang bagus akan nasihatkan anda tentang banyak perkara pembinaan..
.
LANGKAH 3
๐Ÿ‘‰PEGUAM HARTANAH
Fahami proses yang terlibat dan menyemak dokumen dokumen. Boleh baca artikel kami berkenaan tips memilih peguam hartanah https://rdchousemanagement.blogspot.com/…/tips-memilih-pegu…
.
LANGKAH 4
๐Ÿ‘‰FAHAMI DOKUMEN PENJANJIAN KONTRAK
maklumat kontraktor dan anda
Tempoh bayaran
Maklumat terperinchi rumah yang akan dibina
Maklumat tentang bahan binaan
Tempoh binaan
.
LANGKAH 5
๐Ÿ‘‰PERMOHONAN PINJAMAN PERUMAHAN
Loan BANK /LPPSA
Sila semak kelayakan anda terlebih dahulu untuk memastikan anda tak tertinggal perkara penting
Jika terlepas pandang permohonan akan ditolak..anda kena habiskan banyak masa untuk menunggu dan buat permohonan sekali lagi.
 Kelayakan pinjaman bergantung pada kiraan di penyata gaji dan juga berkait rapat dengan CCRIS (Central Credit Reference Information System). Laporan CCRIS boleh dapat di Bank Negara Malaysia (BNM) dan jangan lupa untuk daftar eCCRIS. Untuk Mendapatkan Laporan Kredit, mana-mana individu boleh meminta akses kepada maklumat kreditnya dari Biro Kredit. Permohonan untuk laporan kredit hanya boleh dilakukan oleh individu. Dalam kes entiti perniagaan atau orang yang meninggal dunia, permintaan tersebut boleh dibuat oleh orang yang diberi kuasa oleh entiti (untuk perniagaan) atau oleh mahkamah (si mati).

Laporan kredit mengandungi maklumat kredit individu yang juga boleh dicapai oleh individu melalui saluran-saluran berikut:
๐Ÿ‘‰๐Ÿป eCCRIS, platform dalam talian yang selamat untuk pengguna mengakses laporan CCRIS mereka sendiri, di mana-mana saja dengan mudah. Untuk maklumat lanjut mengenai eCCRIS, sila layari https://eccris.bnm.gov.my/; dan
Kios CCRIS di BNMLINK Kuala Lumpur, Pejabat BNM dan cawangan-cawangan AKPK.. Untuk maklumat lanjut, boleh semak artikel http://creditbureau.bnm.gov.my/BMreportobtain.html
.
LANGKAH 6
๐Ÿ‘‰ DOKUMEN PINJAMAN PERUMAHAN
 Dokumen pinjaman perumahan( LOAN AGGREEMENT) adalah persetujuan antara kontraktor dengan anda
Perkara penting dalam LOAN AGGREEMENT adalah jumlah pinjaman dan tempoh pinjaman
 Sebelum tu, Pentingnya untuk anda semak DSR (Debt Service Ratio. Ini salah satu sebab kenapa permohonan pembiayaan beli rumah ditolak,iaitu kerana komitmen hutang kita setiap bulan dibandingkan dengan pendapatan. Secara umum, DSR adalah 70%,namun bergantung pada polisi-polisi pihak bank.
.
LANGKAH 7
๐Ÿ‘‰LAWAT LOKASI PEMBINAAN ANDA SECARA BERKALA
Lawat proses pembinaan sekali sekala untuk tengok perkembangan rumah anda..
Kalau ada apa apa yang tidak sama dengan penjanjian..contohnya keluasan,bahan binaan yang digunakan malah kadar pembinaan lambat,anda boleh bangkitkan kepada kontraktor.
.
LANGKAH 8
๐Ÿ‘‰PENYERAHAN DAN PEMILIKAN KOSONG
Notis penyerahan dan pemilikan kosong..apabila kontraktor bagi anda kunci rumah.
.
LANGKAH 9
๐Ÿ‘‰PERIKSA RUMAH UNTUK SEBARANG KEROSAKAN..
anda kena periksa bila dapat kunci dan jika ada yang tak sama kontraktor perlu tukar atau membayar ganti rugi.
Tempoh tanggungan liabiliti mengariskan hak anda untuk menuntut sebarang kos pembaikan dan ganti rugi jika ada sebarang kerosakan.
Selain kerosakan, terdapat caj kelewatan...anda boleh menuntut denda jika kontraktor lambat menyiapkan pembinaan seperti yang dipersetujui
.
" SEMOGA PERKONGSIAN INI BERMANFAAT UNTUK ANDA"
.
RDC GROUP PROPERTIES https://www.rumahidaman.com.my/
019-9016113 HASMADI
0179552917 AMIRA
.
#kontraktorBinaRumahAtasTanahSendiri
#kontraktorbinarumahkelantan
#kontraktorbinarumah
#kontraktorkelantan
#rumahidaman
#loankerajaan
#loanbank
#rumahjualkelantan
#pinjamanperumahan
#rdcgroupproperties
#tipsbinarumah
.
Kunjungi kami di alamat PT4506 taman mardiah Panchor Kemumin Pengkalan Chepa 16100 kota bharu kelantan..








No comments:

Post a Comment